Do transportu używamy zwykle dróg: morskich, lądowych i powietrznych. Najszybsze są te ostatnie, ale niestety nie wszystkie produkty można w ten sposób przetransportować lub po prostu to się nie opłaca. Także drogą lądową nie dotrzemy wszędzie z ładunkiem, lub zajmie to zbyt wiele czasu i będzie wymagało dodatkowych środków transportu. Dlatego z całkowitą pewnością można powiedzieć, że statki kontenerowce nadal wiodą prym jako źródło transportu towarów wielkogabarytowych, dużych zamówień czy zamówień do transportu z drugiego końca świat.
Co przewieziemy w kontenerach?
Na statku ustawiane są kontenery z ładunkiem. Każdy z nich jest oznaczony według kraju z jakiego pochodzi, oraz portu docelowego, gdy statek przypływa do kilku portów, a nie tylko jednego, a także wartości w wypadku zniszczenia ładunku czy zawartości.
W kontenerach przewozić można praktycznie wszystko. Towary zapakowane w kartony, drewniane skrzynie, worki, beczki, ustawione na paletach, europaletach czy też ładunki sypkie jak węgiel, koks, a nawet towary ustawiane luzem jak maszyn rolnicze.
Najczęściej w kontenerach przewożone są meble, ubrania, bele materiałów, zabawki, przyprawy, maszyny, urządzenia RTV/AGD, gotowe „Wesołe Miasteczka” czy samochody.
Skąd najczęściej wypływają?
Kontenery ustawione jedne na drugich na wielkim statku to w Polsce niecodzienny widok. Jednak w innych miejscach w Europie i na świecie to nic szczególnego. Zwłaszcza w „fabrykach świata”. Najwięcej kontenerowców wypływa z Hong Kongu, z Szanghaju i innych portów w Chinach, z Singapuru oraz z Korei Południowej, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Holandii.
Największe porty kontenerowe świata
Obecnie największym portem kontenerowym na świecie jest port w Szanghaju. Na przykład w 2013 roku w Szanghaju załadowano lub rozładowano ponad 33 miliony TEU, a w 2015 roku wpłynął do niego MSC Oscar, największy kontenerowiec świata o długości 395 m.
Na drugim miejscu jest port w Singapurze, z którego w 2013 roku wypłynęło lub wpłynęło do niego razem 29,9 miliony TEU. Kolejne miejsca w rankingu należą do Chińskich portów: Hong Kong, Szenzhen, Ningbo, czy Kanton. W czołówce pojawia się też Koreański Busan, Dubai ZEA, a w Europie zdecydowanie największym portem jest Rotterdam (Holandia), w którym w 2013 roku w obrocie było 11,9 milionów TEU.
Czy to się opłaca przedsiębiorcom?
Czas oczekiwania na kontener to co najmniej 8 tygodni, czasem nawet 3-4 miesiące. Długi czas oczekiwania na towar wymaga kalkulowania dostaw z wyprzedzeniem. Jednak nie jest to niemożliwe do zrobienia. Na kontener załaduje się o wiele więcej towarów niż do TIRa czy samolotu. Ponadto koszty dostawy kontenerów to kilka – kilkadziesiąt tysięcy dolarów amerykańskich, a przeliczając to na ilość towaru w nich można zobaczyć, że faktycznie jest to opłacalne.
Nielegalni imigranci
Niestety zdarza się, że w kontenerach straż portowa znajduje przewożonych nielegalnie imigrantów. Wobec właścicieli kontenerów, w których znaleziono nielegalnie przewożonych ludzi zawsze wszczynane jest postępowanie karne. Przewożenie ludzi w kontenerach jest ogólnie nielegalne, a nielegalni imigranci jak nazwa wskazuje to już poważne przestępstwo. Aczkolwiek każdego roku na całym świecie odkrywa się nawet kilkaset takich „ładunków”.