projektowanie aplikacji mobilnych

Rozdzielczości i skalowanie projektowanych aplikacji mobilnych

Jeżeli chodzi o profesjonalne projektowanie aplikacji mobilnych, to w dzisiejszych czasach istnieje bardzo wiele różnych zależności, które należy uwzględnić w procesie projektowania. W niniejszym artykule znajdą Państwo kilka najpopularniejszych tematów, które obecnie odgrywają najważniejszą rolę w użyteczności i funkcjonalności aplikacji mobilnych.

Rozdzielczości projektowanych aplikacji mobilnych

W dzisiejszych czasach istnieje bardzo duża fragmentacja rozdzielności, na których funkcjonują najpopularniejsze platformy mobilne – Windows Phone, iOS oraz Android. Z praktycznego punku widzenia nie da się obecnie zaadresować każdego z ekranów i przygotować indywidualnego projektu aplikacji, dla każdej dostępnej rozdzielczości. Bardzo trudne i uciążliwe jest również testowanie zaprojektowanych aplikacji mobilnych, na wszystkich urządzeniach i na wszystkich dostępnych rozdzielczościach. Aby rozwiązać ten problem, przyjęto specjalne założenia, po których spełnieniu, będziemy w stanie zaprojektować aplikacje mobilne praktycznie na większość urządzeń mobilnych. Każda platforma stosuje zupełnie inne ułatwienia dla programistów, ale główne koncepcje są zawsze takie same.

Przyjęte zasady

Jeżeli chodzi o projektowanie aplikacji webowych na urządzenia mobilne, to powinno projektować się zawsze w oderwaniu od pikseli oraz przekątnych i skupiać się wyłącznie na wartościach wyjściowych w odpowiednich proporcjach. Założenie to może być spełnione wyłącznie w sytuacji, kiedy to będziemy pracować na grafikach, które można dowolnie skalować. Projektowanie aplikacji mobilnych wymusza więc stosowanie przez programistów i projektantów tworzenia grafik wektorowych oraz pracy na obiektach inteligentnych. iOS zawsze posługuje się pt, niezależnie od rozdzielczości. Android także posiada swoje niezależne wartości, takie jak np. hdpi xhdpi, czy mdpi. Przyjęto również niepisaną zasadę, że powinno projektować się osobno nie tylko poszczególne typy urządzeń, ale również ich rodzaj np. tablety, telefony mobilne, czy telewizory.

Skalowanie

Kolejnym dużym problemem związanym bezpośrednio z projektowaniem aplikacji mobilnych jest sprzętowe skalowanie, które jest zmorą nie tylko początkujących, ale również doświadczonych programistów. Współczesne ekrany, przeważnie dysponują bardzo dużymi rozdzielczościami. W modzie jest full hd, który staje się standardem. Przy takiej rozdzielczości wyświetlane 1/1 elementy będą bardzo niewielkich rozmiarów i co najgorsze bardzo nieczytelne dla odbiorców. Dzięki skalowaniu można sprawnie pozbyć się tego problemu na poziomie systemu. W bardzo prosty sposób możemy na przykład powiększyć 2x wszystkie elementy na ekranie. Z takimi problemami przy tworzeniu aplikacji poradzi sobie zespół https://supportdevs.com/co_robimy/


Opublikowano

w

przez